یکیاز شگردهای پیاده سازی معماری مسجد استعمال آدرس مسجد توفیق مشهد از تناسبات توانمند هندسی در پیکره و طرح آنهاست به گونه ای که پلان مسجد دربارهی با نمای مسجد پیاده سازی گردیده اند ؛ به ویژه از حیث تناسب این رابطه تنگاتنگ میباشد و اکثر زمان ها از تناسبات طلایی مستعمل میباشد ضمنا اعمال معماری نیز به همین ترتیب میباشند.
از این رو در هر مقیاس که ساخته شوند تماشای آنها برای دیده ناظر خسته کننده وجود ندارد و هیچ سیرتکامل بی قوارگی در وجود آنان چشم نمیشود، تناسبات طلایی ولی در معماری میهن های دیگر نیز گزینه استعمال قرار گرفته میباشد، ولی با تمرکز و گستردگی معماری اهل ایران اسلامی برابری نمیکنند.
خلال مقاله فوق برخی معتقدند که ضمن رعایت بعدها استاندارد مسجد، رابطه این تناسبات در پلان و نما چنان قدرتمند میباشد که می اقتدار از روی پلان بنایی را که نمای آن کلا از در بین رفته و ویران رزرو مسجد توفیق مشهد گردیده است را تجدید بنا کرد . نکته مسلم دیگر این که تک تک احجام و موادتشکیل دهنده مساجد دارنده فلسفه وجودی ملهم از تعالم قدسی و معنوی اسلامی اند .
گنبد منزل ها غالبا در عصر اسلامی دارنده محور های چهارضلعی و بعد از آن هشت ضلعی و غیره بوده اند که تعبیروتفسیر اندیشمندانه و عارفانه ای داراهستند، شکل هندسی اساس گنبد که مکعب شماره مسجد توفیق مشهد صورت میباشد قادر است خویش الهامی از بنای کعبه باشد و در مرحله بعد از آن چهار ضلعی تبدیل به هشت و شانزده و سی و دو و عاقبت دایره و گنبد اسمان میباشد که بعضا افضل از برخی دیگر میباشد.
قاعده هشت وجهی گنبد کنایه از کرسی الهی و نیز فقید ملائکه و قاعده مربع و چهار کناره هم ، نشان عالم جسمانی روی زمین میباشد . صورت فرنگی گنبد نیز کنایه از جمال و گلدسته نیز نشان جلال الهی مسجد طالقانی مشهد میباشد.
یکیاز شگردهای پیاده سازی معماری مسجد استعمال آدرس مسجد توفیق مشهد از تناسبات توانمند هندسی در پیکره و طرح آنهاست به گونه ای که پلان مسجد دربارهی با نمای مسجد پیاده سازی گردیده اند ؛ به ویژه از حیث تناسب این رابطه تنگاتنگ میباشد و اکثر زمان ها از تناسبات طلایی مستعمل میباشد ضمنا اعمال معماری نیز به همین ترتیب میباشند.
از این رو در هر مقیاس که ساخته شوند تماشای آنها برای دیده ناظر خسته کننده وجود ندارد و هیچ سیرتکامل بی قوارگی در وجود آنان چشم نمیشود، تناسبات طلایی ولی در معماری میهن های دیگر نیز گزینه استعمال قرار گرفته میباشد، ولی با تمرکز و گستردگی معماری اهل ایران اسلامی برابری نمیکنند.
خلال مقاله فوق برخی معتقدند که ضمن رعایت بعدها استاندارد مسجد، رابطه این تناسبات در پلان و نما چنان قدرتمند میباشد که می اقتدار از روی پلان بنایی را که نمای آن کلا از در بین رفته و ویران رزرو مسجد توفیق مشهد گردیده است را تجدید بنا کرد . نکته مسلم دیگر این که تک تک احجام و موادتشکیل دهنده مساجد دارنده فلسفه وجودی ملهم از تعالم قدسی و معنوی اسلامی اند .
گنبد منزل ها غالبا در عصر اسلامی دارنده محور های چهارضلعی و بعد از آن هشت ضلعی و غیره بوده اند که تعبیروتفسیر اندیشمندانه و عارفانه ای داراهستند، شکل هندسی اساس گنبد که مکعب شماره مسجد توفیق مشهد صورت میباشد قادر است خویش الهامی از بنای کعبه باشد و در مرحله بعد از آن چهار ضلعی تبدیل به هشت و شانزده و سی و دو و عاقبت دایره و گنبد اسمان میباشد که بعضا افضل از برخی دیگر میباشد.
قاعده هشت وجهی گنبد کنایه از کرسی الهی و نیز فقید ملائکه و قاعده مربع و چهار کناره هم ، نشان عالم جسمانی روی زمین میباشد . صورت فرنگی گنبد نیز کنایه از جمال و گلدسته نیز نشان جلال الهی مسجد طالقانی مشهد میباشد.